Het MOT in de kunst

In de 19de en 20ste eeuw voelden vele schilders zich aangetrokken om met hun schildersezel naar buiten te trekken en landschappen en gebouwen op doek te vereeuwigen. Grimbergen was erg toegankelijk voor schilders en toeristen uit Brussel: er was een goede tramverbinding, er waren talrijke herbergen en ze vonden er de rust die ze in de stad misten. Uit deze periode dateert een rijke collectie aan Grimbergse landschapsschilderkunst, waarover u uitgebreid kunt lezen in het boek “Grimbergen in de kunst” (1992).

De gemeente Grimbergen bezit heel wat schilderijen die het Grimbergse landschap en bouwkundig erfgoed afbeelden. Ook in privéverzamelingen zijn ze terug te vinden. In de Oyenbrugmolen werden de voorbije zomer (2018) verschillende van deze schilderijen tentoongesteld. Dit was voor het MOT de aanleiding om die kunstwerken te fotograferen waarop de gebouwen van het museum staan afgebeeld. Ze hebben immers niet enkel een kunstwaarde, maar ook een grote documentaire waarde. Zo zijn op één van de schilderijen het houten waterrad en de originele sluizen aan de Liermolen te zien en op een ander schilderij de verdwenen vakwerkschuur aan de Tommenmolen. De vrijwillige fotograaf van het MOT maakte er foto’s van, die hier digitaal tentoongesteld zijn.

Stanislas Warnie -  Het Prinsenkasteel
Victor Wagemaekers (1876-1953) -  De Liermolen
Jef Clerens (1875) -  De Liermolen
Stanislas Warnie  ( 1879-1958) -  Het Prinsenkasteel
Victor Fermeuse (1894-1963) -  De Liermolen in 1928
A. Tellier - De Tommenmolen
Pol Craps - De Liermolen
Ernest Betigny -  De Tommenmolen
Schel -  De Tommenmolen
Stanislas Warnie (1879-1958) aquarel -  Het Prinsenkasteel
Ernest Betigny (1871-1960) -  Bij de Tommenmolen
Jules Rambo (1896-1973) -  De Liermolen
Ernest Betigny (1871-1960) - Veldarbeid
Pol Craps (1877-1931) - Moulin den Rykenhoek, Grimbergen
Victor Wagemans - De Liermolen